Nissan Juke zet beuk in B-segment

Nissan Juke zet de beuk in het B-segment

De Nissan Juke zorgt als kruising van een SUV en een sportwagen voor een frisse wind in het traditioneel conservatieve B-segment…  

 In het spoor van de cross-overs Murano, Qashqai en Qashqai+2, die voor een revolutie hebben gezorgd in het traditionele C-segment, lanceert Nissan de Juke. Die is een geslaagde combinatie van een SUV en een sportieve auto, dat alles binnen het formaat van een auto uit het B-segment. Onder zijn robuuste look is de Juke geknipt voor de stad.

 Onder zijn karaktervolle belijning verzoent hij enkele ogenschijnlijke tegenstrijdigheden. De Juke werd ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) in hartje Londen en geperfectioneerd in het Nissan Design Centre (NDC) in Japan. De basistechnologie werd ontwikkeld in Japan met sterke Europese input en de Juke zal worden gebouwd in de Nissan-fabrieken in Oppama, Japan en Sunderland in het noordoosten van Engeland.

 Qua design is de Juke onderaan een onvervalste SUV, met grote wielen, brede banden, veel grondspeling en een stoere look. Bovenaan oogt hij dan weer als een rasechte sportwagen, met een hoge gordellijn, smalle zijruiten en een aflopende daklijn in coupéstijl. Het coupé-effect wordt nog versterkt door de verborgen handgrepen van de achterdeuren.

 Ook het interieur is dat van een sportwagen, met een bestuurdersgerichte cockpit die wordt gedomineerd door een middenconsole waarvan het design is geïnspireerd op de brandstoftank van een motorfiets. Deze ‘bike’ console is afgewerkt met hoogglanslak en zorgt voor een extra fun toets. Praktisch zijn dan weer de achterklep en veelzijdige bagageruimte met verborgen opbergvakken.

 In Europa is er bij de lancering later dit jaar keuze uit drie verschillende motoren: een diesel en twee 1.6 benzinemotoren, alle drie conform Euro 5. Bovenaan de vermogensladder staat een nieuwe turbobenzinemotor met directe injectie (MR16DDT). Deze motor is met 190 pk en 240 Nm één van de krachtigste in zijn klasse. De combinatie van directe inspuiting en een turbolader geeft de power en respons van een 2.5 en de zuinigheid van een kleinere motor.

 De tweewielaangedreven versie met 1.6 turbobenzinemotor is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of de zestraps XTRONIC CVT van Nissan met manuele bedieningsfunctie. Deze continu variabele transmissie is ook leverbaar op de vierwielaangedreven versie met 1.6 turbobenzinemotor. De atmosferische 1.6 is leverbaar met een manuele 5-bak of de geüpdate XTRONIC CVT terwijl de 1.5 diesel wordt geleverd met een manuele 6-versnellingsbak.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Search
Advertisement
Wil je een eigen advertorial aanleveren voor op Carnews? Neem contact op door een mail te sturen naar info@carnews.be
Je kunt het beste je verzekeringen vergelijken op Verzekeringenvergelijk.com/
Categorieen