19 April 2024

Het laatste autonieuws

De nieuwe Peugeot 508 zal volgende herfst worden voorgesteld op het Salon van Parijs. In Genève blikt de concept-car “5 by Peugeot” vooruit op de ambities van het merk in het segment van de prestigieuze berlines…

In zijn afmetingen, proporties en stijl toont het prototype 5 by Peugeot de nieuwe kijk van het merk op de grondige evolutie van de markt van de grote berlines. Overal ter wereld is die evolutie merkbaar, niet alleen bij klanten van de “hogere middenklasse” (berlines in het M2-segment), maar ook in de topklasse (H-segment). Beide segmenten zien hun traditionele waarden steeds verder naar elkaar toe groeien. Het hele ontwerp van de concept-car 5 by Peugeot werd geleid door de zoektocht naar perfect evenwichtige en zuivere proporties. Alle koetswerklijnen sluiten harmonieus en zonder enige onderbreking op elkaar aan, van aan het begin van de motorkap tot het uiteinde van het kofferdeksel. De koetswerkoppervlaktes zijn royaal bemeten, terwijl de afwerking en koetswerknaden een absolute topkwaliteit demonstreren. Al die eigenschappen samen geven de auto een robuust uiterlijk.

Vooraan zorgt de look voor visueel spektakel: de ledkoplampen worden extra benadrukt door een lichtgevende, in het koetswerk geïntegreerde band. Tussen de koplampen toont “5 by Peugeot” het voor het merk typerende radiatorrooster, hier in zijn nieuw geïnterpreteerde vorm zoals het ook al op de Peugeot SR1 concept car te zien was. Het rooster lijkt van de auto los te komen, terwijl daarboven de nieuwe leeuw stevig zijn plaats inneemt aan het uiteinde van de lange, aluminium motorkap. In profiel vallen vooral de bijzonder strakke, stevige flanken van de auto op. Dat robuuste effect wordt nog versterkt door de met geborsteld aluminium omlijnde raamoppervlakken, de deurgrepen in hetzelfde materiaal en de sterk gestileerde 19-duimvelgen. Achteraan is het al kracht wat de klok slaat. De opvallende lichtblokken bestaan uit drie sprekende, rode lijnen die de auto zeker ’s nachts een uitzonderlijke uitstraling geven, een knipoog naar enkele historische modellen van het merk.

De elegantie en het rijplezier die de auto aan de buitenkant suggereert, worden helemaal bevestigd binnenin. Deze bijzondere concept-car maakt gebruikt van de HYbrid4-technologie die vanaf 2011 op de 3008 gecommercialiseerd wordt. Onder de motorkap vinden we een 2.0 HDi FAP met 163 pk die achteraan bijgestaan wordt door een 37 pk sterke elektromotor op de achterwielen. Alles samen is dat goed voor een gecombineerd vermogen van 200 pk, terwijl aan lage snelheden volledig elektrisch wordt gereden. HYbrid4 zorgt bovendien voor vierwielaandrijving, maar houdt tegelijk de verbruik- en uitstootcijfers heel beperkt (3,8 l/100 km en 99 g/km CO2, of zelfs 0 in elektrische ZEV-modus). De HYbrid4-technologie kan in heel verschillende modellen toegepast worden, rekening houdend met de specifieke behoeftes van elke markt. Rijplezier én milieuvriendelijkheid varen er wel bij.

Peugeot

Geef een reactie

Categorieen