23 May 2025

Het laatste autonieuws

Ford Focus Clipper: nog negen maanden geduld!

Na de berlines in Detroit in januari stelde Ford de toekomstige Clipper-versie van de Focus als avant-wereldpremière voor in Genève. Die zal over negen maanden te koop worden aangeboden…

De aantrekkelijke nieuwe generatie van de Ford Focus Clipper is een cruciaal model, in het bijzonder voor de Europese markten, waar een derde van alle Focus-klanten opteert voor deze variant. In sommige landen zoals Italië en Duitsland is de Clipper zelfs goed voor meer dan de helft van de hele Focus-verkoop. Hoewel de Focus Clipper in eerste instantie gelanceerd zal worden in Europa, werd hij ontwikkeld om het uitgebreide gamma aan technologieën, de zuinige motoren, de uitstekende rijkwaliteiten en de hoge afwerkingsniveaus te bieden die alle nieuwe wereldwijde C-segmentmodellen van Ford bieden.De nieuwe Focus is het kernmodel op basis van Fords nieuwe wereldwijde platform voor compacte middenklassers en zal wereldwijd worden verkocht in meer dan 120 landen. 80 procent van zijn onderdelen zijn in alle landen gemeenschappelijk. De Europese en Noord-Amerikaanse Ford Focus gaan eind 2010 tegelijk in productie en zijn vanaf begin 2011 leverbaar. In andere landen gaat de productie later van start. In Genève heeft Ford ook bevestigt dat het in het kader van het nieuwe Focus-gamma een performant model zal ontwikkelen, en dat die aangedreven zal worden door een versie van de viercilindermotorfamilie Ford EcoBoost.Met zijn ranke uiterlijk maakt de nieuwe Focus Clipper ook een designstatement en biedt hij het ideale evenwicht tussen een dynamische look en functionaliteit. De geïntegreerde dakrails over de hele lengte van de wagen benadrukken het aantrekkelijke kinetic design van de Clipper, terwijl de achterklep een automatische sluiting heeft en getooid is met een compacte dakspoiler. Het chassisontwerp wordt aangevuld door een gloednieuwe elektrische stuurbekrachtiging die nauwkeurig werd afgestemd met het oog op zuivere en nauwkeurige reacties bij hoge snelheden terwijl ze toch altijd licht en wendbaar blijft bij het parkeren.

De Europese chassisspecialisten van Ford hebben ook de bochtstabiliteit en wendbaarheid verbeterd met de introductie van een geavanceerd systeem dat zogenaamde ‘torque vectoring’-technieken gebruikt om het vermogen als een elektronisch differentieel te verdelen tussen de aangedreven wielen om zo onderstuur tegen te gaan en de tractie en het insturen van een bocht te verbeteren en tegelijk nog nauwkeuriger en moeiteloos te rijden.

Het Europese motorgamma voor de nieuwe Focus-generatie omvat een aantal gloednieuwe viercilinder Ford EcoBoost-benzinemotoren met directe benzine-injectie en turbo. Aan dieselzijde is er keuze tussen verschillende Duratorq TDCi-diesels met common-rail technologie. Allemaal zijn ze 10 tot 20 procent zuiniger dan de motoren die ze vervangen. Europese klanten krijgen de keuze tussen een erg zuinige 1,6-liter Ford EcoBoost SCTi-motor met directe benzine-injectie en turbo en een geschat vermogen van 150 of 180 pk en de lichte en responsieve 1.6 Duratec Ti-VCT met 105 of 125 pk.

Het dieselgamma omvat de 2.0 en 1.6 Duratorq TDCi-motoren, die voor 2010 volledig werden herwerkt met een aanzienlijk lager verbruik, betere prestaties en meer raffinement. Het gamma krachtige en soepele 2-liters biedt de keuze tussen 163, 136 en 115 pk terwijl de responsieve en zuinige 1.6 naar keuze 115 of 95 pk levert. De 2.0 TDCi-dieselmotor is eveneens leverbaar in combinatie met de geavanceerde, uiterst efficiënte Ford PowerShift-zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Ford PowerShift is een hypergeavanceerde transmissie met dubbele koppeling die de zuinigheid, de geoptimaliseerde transmissieverhoudingen en het rijplezier van een handgeschakelde versnellingsbak combineert met de soepelheid en het gebruiksgemak van een klassieke automaat.

Meer informatie tijdens de lancering van het nieuwe Ford Focus-gamma in het kader van het Salon van Brussel in januari 2011…

Ford

Geef een reactie

Categorieen