Wereldprimeur bij Ford: de opblaasbare veiligheidsgordel!
Ford Motor Company brengt de eerste opblaasbare autogordels ter wereld op de markt, een combinatie van de traditionele veiligheidsgordel en airbag voor een nieuwe graad van botsbescherming voor inzittenden op de achterbank. Het nieuwe beschermingssysteem is bedoeld om hoofd-, nek- en borstkasletsels te beperken bij ongevallen. Dergelijke letsels komen vaker voor bij passagiers op de achterbank, als gevolg van de afwezigheid van traditionele airbags achterin en omdat inzittenden achterin vaak kinderen of ouderen zijn.
Dankzij nieuwe ontwikkelingen in het opblazen van airbags en constructiemethoden voor veiligheidsgordels konden Ford en zijn toeleveranciers een opblaasbare veiligheidsgordel ontwikkelen die bedoeld is om bij een ongeval het bovenlichaam en schouders van een inzittende binnen de 40 milliseconden te beschermen. Bij dagdagelijks gebruik werkt de gordel als een conventionele veiligheidsgordel, die veilig is en compatibel met baby- en kinderzitjes. Meer dan 90 procent van de deelnemers aan het onderzoek van Ford die de opblaasbare veiligheidsgordel uitprobeerden, vonden hem comfortabeler dan een conventionele gordel, vanwege het dikkere, zachtere gevoel. Dat draagcomfort zou het gebruik van de achterbankgordel door 61 procent van de mensen in de VS kunnen opkrikken; ter vergelijking: 82 procent van de inzittenden voorin draagt de gordel.
In geval van een frontale of zijdelingse aanrijding houdt de grotere diameter van de opblaasbare gordel de inzittende beter op zijn plaats. Dat vermindert de kans op letsels. De veiligheidssensoren van het voertuig bepalen in een oogwenk de ernst van de botsing en activeren de airbags van de opblaasbare gordels net voor de voorste airbags van het voertuig worden geactiveerd. De buisvormige airbag van elke opblaasbare gordel wordt met koud, gecomprimeerd gas gevuld, vanuit een cilinder onder de autozetel via een speciaal ontworpen gesp. Wanneer hij met lucht wordt gevuld, breekt de accordeonzak van de opblaasbare gordel door de gordelstof en zet hij zijwaarts uit over het lichaam van de inzittende, in ongeveer dezelfde tijd als die waarin een auto aan een normale snelheid op de snelweg een meter aflegt.
Het gebruik van koud, gecomprimeerd gas in plaats van een chemische reactie die warmte opwekt – typisch voor de traditionele airbagsystemen – betekent dat de opgeblazen gordel niet warmer aanvoelt dan de omgevingstemperatuur. De opblaasbare gordel wordt ook tegen een lagere druk en een trager tempo gevuld dan traditionele airbags, omdat hij geen gat tussen de gordel en de inzittende moet opvullen. De opgeblazen gordel helpt de energie van de botskrachten ook verspreiden over een vijf keer groter lichaamsoppervlak dan een traditionele gordel; dat zorgt voor een ruimere bescherming en minder kans op letsels, terwijl het hoofd en de nek beter worden ondersteund. Na het activeren blijft de gordel enkele seconden lang opgeblazen, waarna de lucht langs de poriën van het airbagmateriaal wegstroomt.